• Op 6 november 1931 werd de voetbalclub opgericht. Voor het dorp was dit een bijzondere gebeurtenis die voor de nodige commotie en ‘kal’ zorgde. Tegenwoordig is dat met de grote diversiteit aan clubs moeilijk voor te stellen maar in de beginjaren telde Roggel maar een paar verenigingen: de fanfare, de schutterijen en op sportief vlak kwam daar de voetbalclub bij. Veel mensen waren enthousiast maar zoals het altijd gaat bij nieuwe ontwikkelingen was er ook de nodige scepsis: volwassen mannen die in korte broek achter een bal aanrenden! Hadden zij niets beter te doen? Konden zij niet beter gaan werken? Zo zei Sjra van Faen altijd smalend: ‘dao renne ze weer achter dae kaats’ en Seuren Bertje was nog duidelijker in zijn bewoordingen. Als hij de zwart-witten zag voetballen, placht hij verder niets te zeggen dan: ‘de onnozelheid kent geen grenzen!

Op die bewuste 6 november 1931 werd dus de R.K. Sportvereniging Roggel opgericht zoals de naam officieel luidde. De oprichters hadden nadrukkelijk een sportvereniging in gedachten waarbij ook aan gymnastiek en andere sporten gedacht werd. Al snel echter werd het voetballen de belangrijkste activiteit. De nieuwe sportclub bood jonge mannen de kans om georganiseerd voetbal te spelen: op zondag wedstrijden en door de week kon er getraind worden. Het sportieve element ging vanaf het begin hand in hand met gezelligheid: als vanzelf ontstonden er sociale dwarsverbanden en na het voetballen smaakte een pilsje des te beter. De club was echter niet alleen voor de actieve sportbeoefenaar, nee, ook de passieve voetballiefhebbers kwamen aan hun trekken: de wedstrijden van ‘het eerste’ op de zondagmiddag waren vaste prik voor de vele supporters. We moeten ons daarbij realiseren dat er in die tijd geen tv was, dus werd reikhalzend naar deze wedstrijden uitgekeken. Het hele dorp liep uit zeker als het derby’s betrof tegen Neer, Haelen, de Heibloem en natuurlijk Heythuysen. De komst van deze nieuwe sportvereniging had dus een grote impact binnen de dorpsgemeenschap.

De S.V. Roggel is op de eerste plaats een voetbalclub met natuurlijk als prioriteit ‘het voetballen’ want daarvoor werd de club immers opgericht. Maar de club heeft in al die jaren ook oog gehad voor het wel en wee van het dorp. En we hopen dat de SV op deze wijze en in lengte van dagen de voetbalclub van Roggel mag blijven. Niet voor niets staat in het clublied ‘De club van zwart en wit is toch ein riek bezit’ en dat geldt zo niet alleen voor de leden maar ook voor het dorp Roggel. Dat maakt de SV tot een echte dorpsclub, niet meer maar ook zeker niet minder!