• Nieuwsbrief Nr 12 - Oktober 2021

  • Van de bestuurstafel:

    Dit is de 12e uitgave van onze nieuwsbrief, met actuele zaken vanuit onze vereniging.

    De aanloop naar ons jubileumjaar is al van start gegaan met een heuse wandeltocht die ik bij jullie allen mag aanbevelen. Heel interessant, gezond en gezellig wandelen met familie en/of vrienden in en om ons mooie dorp Roggel. Je kunt elk moment van de dag deze wandeling gaan maken met als start ons sportpark, kijk voor meer informatie op onze site en facebookpagina. De routebeschrijving is te vinden op onze site maar ook middels een flyer bij de entree van ons sportpark. Ik wens jullie veel wandelplezier.

    Het jubileumweekend staat gepland van 18 t/m 20 maart 2022 in La Rochelle.

    Het is mooi dat we dit samen met elkaar mogen vieren, maar helaas hebben we ook grote zorgen voor wat betreft het werven van vrijwilligers en dan met name structurele vrijwilligers.

    In het volgende artikel van onze jeugdcie lezen jullie waar de (voetbal) schoen wringt. Een vereniging zijn we met z’n allen, iedereen kan zijn of haar steentje hieraan bijdragen ook als je geen voetbalkennis hebt.

    Voetbalzaken - Jeugd

    Ondanks dat we superblij zijn met de ontwikkeling van het aantal teams en jeugdspelers, zal de paragraaf van de jeugd in deze nieuwsbrief in het teken staan van een groot probleem dat we alleen met z’n allen kunnen oplossen.

    We zijn begonnen!

    Maar eerst het leuke nieuws. Met 2 teams meer dan vorig seizoen, namelijk 15, zijn we eind augustus gestart met trainen, gevolgd door wedstrijden vanaf het eerste weekend van september. Voor het eerst hebben we een volledig meiden-team (MO17-1) ingeschreven voor de competitie. Ook hebben we sinds een aantal jaren weer 4 F-teams (2 JO08 en 2 JO09). Sinds de start van het seizoen hebben we alweer 15 nieuwe aanmeldingen, waardoor we ten tijde van het schrijven van deze nieuwsbrief aan het kijken zijn of we ook een volledig meiden-team in de O13 leeftijd kunnen inschrijven. Vanuit de samenwerking met SVVH zijn we een proef gestart om op zaterdag ook wedstrijden in Heibloem te spelen. We hebben hiervoor een 3-tal teams aangewezen die hun “thuiswedstrijden” op sportpark De Beekkant spelen. De reacties zijn overwegend positief, maar er zitten ook een paar negatieve consequenties aan vast. We zullen deze pilot in de winterstop evalueren en dan het vervolg bepalen.

    Met het toenemend aantal spelers en teams neemt ook de kans op blessures toe, daarom hebben we voor het najaar een EHBO-cursus ingekocht, waarbij we in een paar uur uitleg krijgen hoe we als trainers en / of coaches kunnen handelen in geval van sportblessures. Op onze website kun je hier meer informatie over vinden.

     

    Jeugd-commissie

    Ondanks dat we super blij zijn met de positieve ontwikkeling ten aanzien van de aantallen spelers en teams, levert dit ook meteen een groot probleem op. We benoemen het hier bewust niet als uitdaging, want het is inmiddels veel meer dan iets wat met eenvoudige maatregelen oplosbaar is. Als we geen structurele ondersteuning en hulp krijgen, zullen situaties ontstaan waarbij teams niet meer kunnen trainen omdat ze geen trainer hebben, of dat een wedstrijd niet door kan gaan omdat er geen scheidsrechter is. Rijschema’s kunnen dan niet meer gemaakt worden en wedstrijden verplaatsen omdat er op donderdag of vrijdag nog 2 afmeldingen binnenkomen kan dan niet meer.

    Graag willen we jullie meenemen in de wereld van de jeugdcommissie. Met z’n 8-en regelen we alles voor 15 teams en 185 jeugdspelers. Dit gaat om de teamindeling vóór het seizoen en wijzigingen vanwege aanmeldingen gedurende het seizoen, zoeken en inplannen van trainers, leiders, vlaggers en scheidsrechters, plannen en verschuiven van trainingen en wedstrijden, maken van rijschema’s en veld- en lokaalindelingen, zorgen dat spelers aangespoord worden het spelregelbewijs te halen, aanspreekpunt zijn voor ouders, spelers en staf, beheren van materialen (shirts, hesjes, ballen, etc) en het organiseren van activiteiten. Tevens zijn 4 jeugd-cie leden trainer / coach van een team.

    Je kunt je dan ook wel voorstellen dat we het op dit moment niet redden met een uurtje (vrijwilligerswerk) per week. Sommigen redden het nog niet met 20 uur per week!!

    Een voorbeeld. Sinds de zomer waren we nog op zoek naar een trainer en vlagger voor 1 jeugdteam. Ondanks herhaalde oproepen en persoonlijke benadering is het tot op heden niet gelukt dit structureel in te vullen. Vanaf de start van het seizoen hebben we deze rollen noodgedwongen vanuit de jeugd-cie ingevuld, zodat het team kon trainen en spelen, maar dat was geen houdbare situatie. We hebben we “het balletje” dan ook bij de ouders moeten leggen om deze taken op te pakken. Dit zal zonder structurele uitbreiding van de staf en jeugd-cie helaas steeds vaker voorkomen, ook bij andere teams.

    In de nieuwsbrief van januari 2020 schreven we al eens over dit onderwerp met als titel "S.V. Roggel, een hechte voetbalvereniging, geen fitnessclub". Als voetbalclub zijn we afhankelijk van vrijwilligers die taken willen invullen. We kunnen nergens terecht om een professionele wedstrijdsecretaris aan te trekken en er is geen bedrijf waar we scheidsrechters kunnen inhuren.

    We doen dan ook vanaf deze plek een ultieme oproep aan iedereen, ouders, meerderjarige spelers en overige leden, om naar voren te stappen en concreet aan te geven wat jij voor ons wil gaan doen. De meeste taken zijn eenvoudig over meerdere personen te verdelen (het zijn echt geen ingewikkelde dingen!), waardoor vele handen licht werk maken. We hebben op korte termijn minimaal 2 scheidsrechters nodig en 1 of meerdere trainers en leiders voor een extra team dat we in de winterstop in de onderbouw verwachten te moeten maken, omdat de bestaande teams te groot worden. Daarnaast willen we de jeugd-commissie met minimaal 3 personen uitbreiden.

    Tot slot:

    Het aanmeldformulier voor nieuwe leden wordt uitgebreid met een onderdeel over taken die ouders kunnen aanvinken om te gaan doen. En binnenkort zullen we een informatieavond organiseren waarbij we een uiteenzetting geven van alle taken waarvoor de jeugd-commissie verantwoordelijk is. Doel is om inzicht te geven aan geïnteresseerden en om te laten zien dat we veel taken kunnen verdelen en opsplitsen over meerdere personen. We hopen jullie hier tegen die tijd in groten getale te mogen begroeten.

     

    Voetbalzaken – senioren

    Start nieuwe seizoen

    Het seizoen is gestart, de bal rolt weer. Na het abrupte einde in oktober 2020 van het vorige seizoen was het afwachten hoe alle teams na deze periode het huidige voetbalseizoen zouden starten.

    De resultaten zijn bemoedigend en met name Roggel 1, 4, 5 en de veteranen hebben een goede start gemaakt. Het derde elftal kampt momenteel met een onderbezetting van spelers wegens blessures in de selectie. Hopelijk gaan spelers spoedig herstellen en zullen teams in evenwicht komen qua bezetting. Wij wensen alle teams veel succes bij de opvolgende competitiewedstrijden.

    Periodetitel S.V. Roggel

    Dit seizoen is weer een start gemaakt met de interne periodetitel binnen de seniorenteams. Dit betekent dat een extra competitie element voor de seniorenteams onderling zal gelden. Wie wordt dit seizoen “herbstmeister” en wordt de uiteindelijke winnaar? Succes allen!

    Nieuwe trainer S.V. Roggel 1 en 2

    Het bestuur en de commissie voetbalzaken van S.V. Roggel zijn verheugd te kunnen mededelen dat Theo Schmitz en Frank Eurlings voor het seizoen 2021-2022 de nieuwe trainers zijn van respectievelijk het eerste en tweede elftal van S.V. Roggel. Met Theo Schmitz heeft S.V. Roggel een gedreven trainer gevonden die teamspirit hoog in het vaandel heeft. Theo is een echte verenigingsman met een ruime ervaring en diverse successen bij andere clubs. Frank Eurlings heeft jarenlange ervaring op de Limburgse voetbalvelden in het trainen van tweede elftallen. Met zijn gerichte trainingsaanpak wil hij (jeugd)spelers inpassen in de senioren elftallen en voorbereiden op een eventuele doorstroming naar het 1e elftal. Beiden trainers veel succes en voetbalplezier toegewenst!

    Formatie Commissie voetbalzaken

    De commissie voetbalzaken heeft voor de zomerstop afscheid genomen van Bart van de Moosdijk als commissielid. Met zijn jarenlange keeperservaring was Bart onder andere een belangrijke schakel tussen de huidige keeperstrainer en de keepers van alle seniorenelftallen. Wij danken Bart van de Moosdijk voor zijn inzet en enthousiasme binnen de commissie. Met dit afscheid is de commissie voetbalzaken op zoek gegaan naar nieuwe versterkingen binnen de commissie en deze zijn gevonden in de naam van Luuk Peeters en Stan Linders. Met de toetreding van beiden personen bestaat de commissie voetbalzaken nu uit 7 leden..

    Primeur Voor De Penningmeester

    Afgelopen maanden was er een kleine primeur voor de penningmeester, in ieder geval in de recentere historie van de S.V. Roggel. Waar betaald voetbalorganisaties grotendeels drijven op transferinkomsten; bestaan de inkomsten van de SV grotendeels uit contributies, trouwe sponsors, de kantine en overige activiteiten.

    Het verhaal van de rijzende ster van Sven Simons werd afgelopen zomer al mooi opgetekend door Pieter, en geheel volgens de regels van de KNVB (alhoewel “geholpen” door een aantal telefoontjes van onze voorzitter) kan de SV nu ook een post “transferinkomsten” aan haar budget voor 2021-2022 toevoegen. De bijna 3 seizoenen die Sven heeft gespeeld voor de club tijdens zijn 6e tot 8e jaar hebben een heel mooi bedrag van EUR 1.179 opgeleverd, een heel mooi bedrag waar Sven, zijn familie, voormalige trainers en gehele club heel trots op mogen zijn.

     

    Activiteitencommissie

    De start van een nieuw voetbalseizoen betekent ook de start van activiteiten binnen onze mooie vereniging. En de eerste zijn achter de rug. Inmiddels kunnen we met enthousiasme terugblikken op een zeer geslaagde seizoenskickoff op zondag 26 september. Roggel 1 wist de 3 punten te pakken tegen Horn 1 waardoor het extra feest was in de kantine, waar het overigens nog lang gezellig bleef... Op 15 oktober jl. vond de tweede activiteit plaats, de jaarlijkse spellen- en kaartavond. Eveneens geslaagd met terechte winnaars in alle categorieën.

    Hoe ziet het er dan verder uit dit seizoen qua reguliere activiteiten? Bij deze delen wij graag (onder deze nieuwsbrief) de activiteitenkalender voor 2021-2022. De activiteiten kun je ook op de website terugvinden.

    90 jaar S.V. Roggel

    Het seizoen 2021-2022 staat daarnaast natuurlijk in het teken van ons 90-jarig jubileum. Zoals te lezen is op onze website is de eerste activiteit omtrent ons jubileum inmiddels “live”. De “aanloup nao 90 jaor S.V. Roggel” is een interactieve wandeltocht door ons dorp waarbij de SV en haar rijke historie centraal staat. Zeer de moeite waard om deze tocht te lopen. Dit kan op ieder moment en zo vaak je wilt. Startpunt is het entreehok van Sportpark de Mössehook, waar ook routeflyers te pakken zijn. Meer informatie, alsmede de digitale routeflyer, is te vinden op onze website.

    Dan hoort bij een jubileum natuurlijk ook feest. In de agenda's mag alvast genoteerd worden, het weekend van 19 maart 2022! De activiteiten commissie zal voor dit weekend een programma gaan samenstellen waarbij we vast kunnen vermelden dat de festiviteiten zullen plaatsvinden in La Rochelle. Wordt vervolgd dus.

    6 november

    Afsluitend is 6 november de officiële dag van oprichting van onze vereniging en daarmee 6 november aanstaande dus ook de dag dat we 90 jaar bestaan. Dit willen we niet onopgemerkt voorbij laten gaan. We willen daarom alle teams vragen, zowel jeugd als senioren, om 6 of 7 november na de wedstrijd naar de kantine te komen met het gehele team, zodat er even “genoten” kan worden van dit heugelijke feit.

     

    Dringende oproep

    Vrijwilligers gevraagd scannen coronatoegangsbewijs zondagmiddag.

    Zoals jullie inmiddels reeds gewend zijn is het verblijf in onze kantine alleen mogelijk middels het tonen van een coronatoegangsbewijs. Onze barvrijwilligers op de vrijdagavond, zaterdagmorgen en –middag en ook zondagmorgen nemen deze scan voor hun rekening, waarvoor dank!!

    Echter op de zondagmiddag, als ons éérste elftal thuis speelt, is het voor de barvrijwilligers niet te doen en hebben enkele bestuursleden deze taak overgenomen.

    Als voorzitter heb ik het goede voorbeeld gegeven en reeds 3 middagen van 13.00 uur tot ongeveer 17.00 uur gescand. In november en december volgen nog 2 thuiswedstrijden die ik ook voor mijn rekening neem.

    Maar vanaf 01-01-2022 vraag ik 2 of 3 vrijwilligers om bij toerbeurt deze taak van mij over te nemen, zolang de maatregel geldt. Neem even contact op via 06-12359691 (Henny van den Beuken) en ik zal je uitleg geven wat de bedoeling is en wanneer. Alvast dank voor jullie medewerking.

    Zijn er vragen, suggesties, op- of aanmerkingen voor wat betreft de inhoud van deze nieuwsbrief, dan kunnen deze gericht worden aan voorzitter@svroggel.nl

     

    Foto’s op de website

    We hebben de afgelopen periode alle foto’s die we op diverse computers opgeslagen hadden op de website gezet, gerangschikt per seizoen. Zoals je kunt zien staan er bij de recente jaren geen foto’s. Als je foto’s hebt van één van de gezellige SV-activiteiten of een bijzondere gebeurtenis en je wilt deze op de website laten plaatsen, stuur dan een e-mail naar website@svroggel.nl en we nemen contact op om te regelen dat we de foto’s kunnen plaatsen

     

    Mede namens het bestuur van S.V. Roggel,

     

    Henny van den Beuken, voorzitter